Sunday 23 March 2008

Nepokoje v Tibetu a západní propaganda

Právě jsem u snídaně viděl na čínské CCTV-9 debatu o nepokojích v Tibetu, a část o "nestranných" a "kvalitních" západních médiích byla opravdu zajímavá. Jeden příklad za všechny - fotky z BBC, kde nakládají zraněného do bílého auta, a pod tím komentář že "policie tvrdě zasáhla a zatkla mnoho demonstrantů," přičemž je na fotce jasně vidět červený kříž a čínský znak "sanitka." Ještě si živě pamatuji, jak jsem za povodní v Praze na CNN slyšel, že utržený remorkér míří na Karlův most. Jestli vás zajímá co se opravdu dělo, přečtěte si The Economist, jehož reportér ve Lhase byl, a případně se do budoucna naočkujte protipropagandou na speciálních stránkách CCTV o nepokojích.

3 comments:

Vojta said...

Nejdřív bych chtěl říct, že nejsem žádný expert na Tibet. Ale i přesto si myslím, že Čína v Tibetu dlouhodobě dělá svinstva a řeči o tom, že Dalajláma dlouhodobě plánoval a z exilu organizoval nepokoje v Tibetu za účelem odtržení od Číny mi přijdou mnohem horší než nějaké omyly v západních médiích.

Part said...

Vojto,

jde o to, že to nejsou omyly, ale standardní způsob manipulace veřejnosti v západních "demokraciích." Obdobně "kvalitní" a "nestranné" jsou informace v českých médiích, třeba o radarové základně. A to je něco, co se mně a tebe týká víc než Tibet, a o čem bychom měli přemýšlet. Mimochodem, větší míru autonomie Tibetu (spíše než nezávislost) a stejně tak Xinjiangu, podporuju.

Vojta said...

Před pár lety na škole jsme měli jeden rok politologii a od učitele jsem dostal k přečtení knížku o českých médiích. Moc zajímavé čtení. Především o tom, že jsou všechny prakticky stejná a hlavně je vlastní pár vydavatelství, většinou z Německa, takže v podstatě ani nejsou česká. O tom, jak se v nich píše o všem, co se týká Německa můžete hádat. Nejde o klasickou cenzuru, ale o autocenzuru. To jen tak na okraj, že se mi to zrovna v téhle souvilosti vybavilo:)