Monday 7 April 2008

Korejská společnost očima sociologa

V pátek jsme měli přednášku o korejské společnosti a Korejcích od předního korejského sociologa a profesora SNU Kim Kyong Donga. Přednáška byla vtipná a zajímavá, nikoliv obvyklé žvásty o tom jak jsou Korejci pracovití a pečliví, ale třeba o jejich přístupu k náboženství - všechna náboženství byla v podstatě asimilována, sekularizována a zkombinována se šamanismem tak, že se potlačily jejich etika a část zabývající se posmrtným životem, a korejci se tak modlí ať už k Buddhovi, Bohu nebo Alláhovi vlastně jen pro lepší zítřek a úspěch ve světě vezdejším. To by leccos vysvětlovalo - třeba jak mi spolužačka Hana s vážnou tváří vyprávěla o zázraku, kdy se po roce boje se špatnou pletí (utratila 20 000 USD za kosmetiku a léky) pomodlila k Bohu aby jí zbavil akné, a hle, teď má tvář bez poskvrny. Tehdy jsem opravdu těžce bojoval, abych zachoval vážnou tvář. Hana totiž mluvila smrtelně vážně, nechtěl jsem jí urazit, přece jenom šlo o zázrak, ale hlavou mi běželo něco na způsob "teda, nejsem křesťan, ale kdybych byl, asi bych se modlil za něco jiného..."

Přednáška se mi líbila natolik že jsem prof. Kima poprosil o její kopii, abych se s vámi o ní mohl podělit. Je v angličtině ke stažení ZDE.

2 comments:

Unknown said...

Zatím jsem si tu prezentaci jenom rychle prolítnul, ale vypadá velmi dobře. :-) Díky.

Martin Vlnas said...

parada! a ten zazrak taky!
diky, see ya tomorrow!

jinak musim s politovanim oznamit, ze v respektu se zazrak nestal a nas navrh clanku o kritickem pohledu na cinsko-tibetske vztahy, se s pochopenim nesetkal.

... asi se musime vic modlit, kluci (kruci!).